torsdag 14 augusti 2008

tisdag 12 augusti 2008

Jag är en frö samlare!

Det har blivit en hel del frön under våren och sommaren som jag har plockat. Några är från Londonresan andra från Skåne m.m. Här är det en Akleja som hänger över ett fat.
Frön från en Hosta.

Det blev nästan en hel låda med ny sådda frön.


Mitt nya projekt på börjades idag...




måndag 11 augusti 2008

Mellan skurarna

Nu blommar min Citrontemynta Monarda citriodora som bäst.Blommor och blad kan användas som färskkrydda till bl. te. Tanken är att jag ska prova någon dag..



Idag har plattorna vid växthuset kommit på plats. Skulle gärna visa er hur det blev.Men det ser bara sandigt och lerigt ut. Det får bli en annan dag.



Fågelbaden jag gjöt för några dagar sedan ser ut att bli bra. Ska bara få bort alla bladrester som sitter fast:)



Har fortfarande sju semesterdagar kvar innan det är dags att återgå till det normala och börja jobba. Det känns riktigt bra!



Ikväll ska vi iväg och se Mamma mia på bio.

Sköt om er!

söndag 10 augusti 2008

Inte blir det mycket gjort i trädgården nu när vädret är så tråkigt. Regn, regn,regn... det riktigt kliar i fingrarna! Det är så mycket jag skulle vilja och behöver göra.

Men vi hann fixa lite runt växthuset idag. Det grävdes ur, östes sand, stampades och vattnades. S började rikta in hur plattorna skulle ligga. Sen började det regna lite smått så vi gav oss.

Jag skyndade mig istället att ta lite skott på Pelargoner som jag inte har dubbletter på. Det blev några krukor innan ösregnet.

Måste tacka för alla tips på namn till kissarna.Än har vi inte bestämt oss. Det är full fart och det märks att dom börjar vänja sig. Dom var riktigt skygga första dagarna, särskilt den långhåriga. Nu far dom runt i hela huset nu och leker.

Vi hade en trevlig kväll igår. Kräftorna smakade bra, för att inte tala om pajbuffen!!

lördag 9 augusti 2008

En "festlig" dag

Idag har vi firat dottern som fyller 16 år!!!

Liten har blivit stor

Och i kväll är vi bjudna på kräftskiva.

Det blir att gå från den ena festen till den andra.
Tur vi vilat en stund på eftermiddagen så vi orkar;)

fredag 8 augusti 2008

Tre års kalas!

Idag har vi varit på 3 års kalas och ätit av den här fina tårtan. Mmmm....Jätte smarig.

Titta så söta små kristyrer av Puh och hans vänner!!

Det passade bra med kalas när det regnade.


Vi fick med några armeringsmattor hem. Vi var förvarnade så vi hade med oss kärran. Ska bl. ha ett till spalje på framsidan. Ni som hängt med kanske minns att jag funderade på att ta bort Vildvinet. Nu känner jag att jag inte orkar gräva upp dom, så dom får vara kvar tills vidare.

S passade på att hämta lite sand vid grusgropen när vi ändå hade lånat kärran. Jo han var ju till tippen också tidigt i morse! Allt gammalt virke från garagedörrarna slängdes där.

Skönt att slippa ha det kvar på gården.


Det är visst bra med kärra ibland.


Ska göra om runt växthuset med fler plattor. Tycker att det är för trångt med plats för krukor som det är just nu.

torsdag 7 augusti 2008

Vet ni vad?

Det blev TVÅ kattungar som fick följa med hem idag!!En korthårig ...
..och en långhårig.

Två söta systrar på ca.12 veckor gamla.
Nu gäller det att hitta passande namn till dom. Tacksam för förslag.

onsdag 6 augusti 2008

Inte en droppe regn

Idag har det varit uppehåll hela dagen. Annars har det regnat sen vi kom hem från Skåne.
Hämtade rabarber från min moster igår.
Hon hade hur mycket som hellst och jätte fina både rabarber och blad.
Så idag har jag gjutit fågelbad. Tre olika sorter..
ja vi får väl se hur resultatet blir, om jag kan visar några bilder.
S fortsatte snickra på garage dörrarna idag. Dom gamla var i urdåligt skick!! det ska bli skönt med nya fräscha dörrar och ett riktigt lås.
Imorgon ska vi åka och se på en kattunge. Det ska bli spännande!!
Det är otroligt tomt här hemma sen Lilla Flisan gick bort.

tisdag 5 augusti 2008

Oväntat besök

Idag fick vi fint besök.. Skulle till att klippa gräsmattan innan regnet kom när jag ser nåt i ögonvrån som kilar förbi.
Titta en Igelkott ropar jag till S som står och snickrar.
Skyndar mig in och hämtar kameran och vispar snabbt ihop ett ägg.
Det var en glupsk en! Välter nästan hela fatet.Hur tam som hellst.
Jag fick till och med hålla i fatet medans han/hon åt.

Man kan ana att den har fler ställen att äta på...Någon har tydligen märkt den på ryggen. Om man tittar riktigt noga ser man en prick.
Det blir till att köpa hem en burk kattmat imorgon.
Alltid kul med besök. Det är alldeles för dåligt med spontana besök nu för tiden. Det ska alltid planeras och bestämmas långt i förväg!
Är det fler som tycker så?

måndag 4 augusti 2008

"Mitt" Skåne

Tillbaka blick av semestern..Den tillbringades med goda vänner en vecka i Skåne. Som jag har längtat dit!!
En öppen Trädgård hade vi turen att få se. Det var en villa trädgård med 300 sorters fuchia, jättelilja, änglatrumpet och gunera. Det fanns även biodling, men den höll vi oss borta från.
Även en utställning av Orkideer fanns det.

En hel del små butiker och gallerior fanns det med.
En och annan Handels trädgård blev det också..


Vi lyckades även klämma ner varsin Wallander bakelse på Fridolfs Konditori.
Inspelningar för nya Wallander filmer pågick förra veckan. Men vi såg tyvärr inget.

Men vi hann se en hel del av Ystads gator och gränder.
Besökte Kloster Trädgården som var mycket fin.

Vi hade tur som bodde fint i en Skånelänga på landsbyggden.
Där intog många goda måltider på altanen kvällstid.




Ale stenar var vi till en fin kväll.




Naturen och havet där nere är oslagbart!!
Längtar redan tillbaks...