måndag 16 mars 2009

Krokus collage

I väntan på våren hade jag köpt några krukor med krokusar som jag planterat i en skål.

Medans jag band en krans av blåbärsris passade dottern på att ta dom fina korten på krokusarna.


Skönt! Nu är enriskransen äntligen utbytt mot nått som passar våren.

fredag 13 mars 2009

Rött

Enda riktigt röda blomman jag hittade bland mina bilder.


Fröpåsarna har åkt fram och tillbaka i lådan idag. Kunde inte riktigt bestämma mig för om jag skulle börja så eller inte.
Tillslut var det iallafall några frön som hamnade i en kaffekopp och ska ligga i blöt tills imorgon. Då måste jord säcken fram och då kanske det går av bara farten!

Alla tomat frön som jag sått har kommit upp!

Önskar alla en fortsatt trevlig helg

torsdag 12 mars 2009

Gult

Som ni ser fortsätter färg temat. Idag blev det gula blommor från förra årets trädgårdsbilder. Hade mer gult än jag trodde.




Hade helt gömt bort att jag kunde gå in och trixa lite med bilderna.Tur att jag kom på det idag. Adress finns nedan om du vill prova!

http://www.picnik.com/

onsdag 11 mars 2009

Blått

Idag fick det bli blåa blommor.

Pärlhyacinter

Scilla

Ormöga

Bolltistel

Trädgårdsriddarsporre

Trädgårdsriddarsporre

Jackmanklematis

tisdag 10 mars 2009

Rosa

Fortsätter med ett färg tema. Rosa den här gången. Tror att det är den färgen som dominerar i min trädgård.
Ser att det har börjat snöa nu när jag sitter här och skriver. Ganska skönt att sitta här inne och titta på sommarblommor!

Liten Flocknäva

Fingerborgsblomma

Rosenplister

Malva Zebrina

Blommor från Paradisbusken

Kroll lija

Borstnejlika. Färgen går mer åt det röda hållet ser jag på bilden...men den får vara med ändå...tror inte att den var riktigt så skarp i verkligheten.

Blommande lammöron

Ser framemot våren när jag kan anväda systemkameran att fotografer med! Då blir nog bilderna bättre och skarpare.

Ha en bra dag!

måndag 9 mars 2009

Vitt

Tänkte visa lite bilder på vita blommor från trädgården sommaren-08.

Vitsippor

Trädgårdsriddarsporren

Syren

Ranunkel

Myskmalva

Gråpäronträdets blommor

Fransk kungsljus

torsdag 5 mars 2009

Plantering och omskolning


Solanum lycopersicum F1 ´Sungold´

Sådde olika sorter av tomater idag. Bl. Sungold som jag inte kan vara utan. Ett måste varje år.(Bilden är från Impecta)

Omskolningen av olika plantor har startat. Fick bära upp en lagerhylla från källaren idag. Nu står den framför ett fönster så att plantorna ska få mycket ljus som möjligt. Med risk för att de blir lite rangliga..men om ca. en månad får de flytta ut till växthuset. Brukar starta upp den runt den första april. Det brukar vara en härlig känsla!

Bara snön sjunker lite till så kanske jag kan kravla mig ut och börja med trädbeskärningen av äppelträden;) Såg att grannarna redan börjat.

Tack för alla kommentarerna ang. mitt fynd. Kul att fler gillade den.

tisdag 3 mars 2009

Trädgårdsfynd...

Med risk för att trötta ut er med alla bilder kommer här en MASSA kort på en symaskin...

Har länge letat efter ett symaskinsunderrede att använda som bord ute.

Dom är ju så fina och populära att ha i trädgården.

Var på "loppis" idag.

Det stog en stor skylt utanför: HALVA PRISET PÅ ALLT!

Fick syn på den här ganska snabbt.

Den här ska jag ha!!

Ett riktigt fynd måste jag säga. Till och med S tyckte det!!
Fick ge ENDAST 125 kronor!!!
Den är så fin så jag vill ha kvar den ståendes inomhus.

Så jag får leta vidare;))

måndag 2 mars 2009

Glad


Efter en titt i så pyttsarna....Så glad jag blev att den här nävan hade grott!!
Bilden är från nätet.

fredag 27 februari 2009

Torkad Hortensia

Hade inte så mycket i växtväg att visa idag...före jag lyfte upp blicken mot köksskåpen. Där står mina kakfat. Och blommor...


Jag har sparat Hortensia buketter. Visst är de fina än. Den rosa färgen är kvar sen höstas. Har några buketter ligger i källaren. Dom har blivit mer brunfärgade, undra om det är kylan som gjort det?

Önskar er alla en skön helg.