torsdag 15 september 2016

Äpplen och strålande sol

Vilket härligt sommar väder vi haft trots att vi är så långt in i september månad! Man får verkligen passa på och ta till vara på alla lediga stunder och vara ute!
Idag när jag kom hem från jobbet skyndade jag mig och bytte om till linne och shorts. Sen blev det lite avkopplande gräsklippning....ja, jag gillar det.
 Vilket äppel år det är. Nu har väl de flesta mer än de kan ta till vara. Vi har äpplen både högt och lågt. 
Passade på att göra en äppeltavla av fall frukten innan de hamnar i komposten. Korgen som står efter vägen fylls på varje dag och I morgon ska jag nog prova att göra äppelsaft. 

Ha det gott!

9 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Tänk att vi kan springa omkring i shorts och linne så här sent på året, härligt! Så fin din äppeltavla är!
Kram
Titti

Högagärde sa...

Men vad härligt med alla äpplena. Du skrev att du inte hittade oss på Lantliv och jag tror att vi blivit bortplockade nu. Själv sökte jag på Högagärde och lyckades hitta det på så vis. Lycka till.

Allt gott
Elisabeth

Mia sa...

Vilken fruktigt fin sensommarbild. Äpplesaft, låter gott. Njut dagarna :)

Hanneles bokparadis sa...

fallfrukten klyfter jag, farinsocker, klick smör, kanel, ingefära, russin - swish in i ugnen! Vaniljglass eller vaniljsås till!

tant Hanneles paradis på Hisingen sa...

resten förvarar jag i garaget i coops papperskassar, funkar ill mars ungefär.

Rost och rädisor sa...

Fint med äppeltavlan! Här blir det älggodis av den mesta fallfrukten och de har riktigt party i år.

Trevlig helg
/Anette

Maribel sa...

Hej Merja!
Fin tavla du gjort, det är verkligen ett riktigt äppelår. Har inget äppelträd, men plockade hos dottern. Det blev äppelmos, äppelsaft och äppelkaka. Och en liten portion till hästen när vi besökte honom i hagen.
Ha det gott /Marika

Trädgård i Torslanda sa...

Verkligen ett äppelår som alla säger. Fina bilder på dina "installationer".
//Helene

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Man får verkligen passa på att njuta! Så fin tavla av äpplen och ett bra exempel på att det enkla är ofta det finaste :)
Ha en finfin helg!