tisdag 25 september 2018

Månadsbild

Månadsbild september 
Något försenat inlägg igen...
Blåsigt och kallt har det varit idag.  Vi hade frost i  morse, så alla pelargoner  fick komma in utom de som står i växthuset.
Här kommer en ny vinkel på uteplatsen och dess rabatter som jag använder som månadsbild. Här står jag på gräsmattan och tittar uppåt. Sitter man på uteplatsen kan man se ett skymt av den lilla sjön.
Flera av hostorna börjar  visa tydliga höst tecken.
Några enstaka blommor på vintergrönan som jag inte minns namnet på...
Alunrotens röda blad nästan lyser i solskenet. 
Det var allt för den här gången.

Ha det fint!

7 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Kul med fler vyer av uteplatsen som fortfarande ser inbjudande och härlig ut. Nu börjar enstaka hösttecken visa sig... Såg en rönn som började bli rejält röd hemma.

Ha det gott! Carina

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Fine bilder av uteplassen!
Her er de fleste pelargonia tatt inn i drivhs og Lars sitt atelie. Vi hadde -4 grader i går morges. De store pelargoniaene ble dekket til, og greide seg bra. og så får jeg avgjøre på lørdag om de blir tatt inn i varmen:-)
Ha en fin uke/Eirin

Maribel sa...

Hej Merja!
Nu börjar det skifta i färg på träd och buskar. Idag är det ett riktigt busväder med regn och blåst, men det har varit fina soliga dagar. Dina betongstövlar är härliga. Skön sitthörna.
Ha det fint /Marika

Hannele på Hisingen sa...

fina stövlar

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hej Merja!
Ja nu har hösten kommit på allvar. Blåsigt och även vi har haft första riktiga frostnatten. När frosten kommer syns det speciellt på hostan som säckar ihop. Men din uteplats ser så härlig och idyllisk ut.

Du hade skrivit en kommentar hos mig som tyvärr hade fastnat i skräpfiltret och jag hittade den idag. Du frågade om vilken ost jag fyllde 'Jamaican Bell' med. Ibland tar jag Feta-ost men oftast så tar jag det som är kvar av osten vi har som pålägg, typ präst, herrgård eller annat. Hyvlar skivor som jag rullar och trycker ner i frukten. Det går i mycket mer än man tror, bara man skär bort ett tillräckligt stort lock. Sedan styckfryser jag dom innan jag travar dom i en låda i frysen. När vi är sugna på fylld chili plockar jag fram några stycken och lägger i en ugnsfast form med lite olivolja i botten. Hyvlar några skivor ytterligare ost över och låter dom sedan gratinera i ugnen, 225 grader i ca 10-12 minuter. Jättegott som tillbehör, snack eller förrätt.

Ha en fortsatt fin vecka!
/Anita

Hannele på Hisingen sa...

nu är det kallt i Göteborg med

blooming home and garden sa...

Hei Merja, herlig hage og uteplass du har!
Det er en vakker tid nå, her hos oss har det vært veldig mildt de siste dagene,

Ha en fin dag,
Klem, Ida