söndag 7 december 2008

Pepparkakor

För tredje året i rad har vi bakat pepparkakor på jobbet. Det är uppskattat av de boende och det skapar lite julkänsla.


Dom som kunde kavlade, andra satt bara med.


Det var trångt runt bordet.Här syns parkeringen:)


Dom flesta pepparkakor kommer att serveras till eftermiddagskaffet.Men några gjorde vi till dekoration.


Här är bocken som brukar stå vid entren. Det går åt en hel del granris till den. Stommen sparar vi varje år.
Hemma är det trögare att få till den...har svårt att komma till skott och göra stommen. Tänker att nästa år...

Trevlig Advent!!

7 kommentarer:

Tulipa sa...

Hej!
Imorgon ska jag också ge mig på att göra julbock...en beställning. Jag har inte gjort så många men den jag gjorde förra året tog tid...och sen var man granriven överallt efteråt. det finns så många olika modeler på julbockar så det är kul att se lite extra på andras för tips!
Kram Tulipa

NinaH sa...

En skånsk kommun har just annonserat sparande med 27 milj. i kostnad för äldreomsorgen. De drar därmed in minsta lilla "krydda" för kommunens åldringar. Då är det underbart läsa om era aktiviteter! Måste vara underbart få chans att julbaka!
Hur är stommen på julbocken gjord? Hönsnät eller? Jag har studerat de fina som ibland säljs på julmarkander. De har haft massiv trästomme så där har jag inte känt de kan "efterapas".

Kattfot sa...

Vilken fin granbock! Tack för dina söta ord om Greta. Ska nog blir bra ja...men man är ju lite blödig hihi

Kram Catrin

Kastanjen sa...

Visst är doften av pepparkaksbak härlig! Det måste ju kunna återuppliva minnen även för äldre som kanske har svårt att minnas annars.

Du har en award att hämta hos mig. Gör som du vill - skicka den vidare eller behåll den för dig själv!

Merja sa...

Tulipa - Jag hade handskar på mig så jag klarade mig riktigt bra;) Det är kul med bockarna för den ena blir inte den andra lik.

NinaH - Visst är det kul att kunna göra det där lilla extra.Men man önskar att man kunde göra det oftare.Tråkigt att det ständigt ska sparas och sparas! Sparningen lät väldigt mycket!
Stommen är gjord av trä. Det går att göra av tunn spillvirke.

Catrin - Förstår precis. Man fäster sig fort vid dom:)

Kastanjen - Pepparkaksbaket är väldigt uppskattat både av personal och boende.
Tack för utmärkelsen!!! Funderar just på hur jag ska göra:)

Britt sa...

Ja jag skulle också vilja ha en julbock. skulle passa brqa att göra stommen i sommar när det är varmt ute//Britt

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fin julbock ! Vad består stommen av? Kan verkligen tänker mig att det uppskattas av era gamla att baka tillsammans. Blev shockad i morse när jag hörde nyheterna om den gamle damen som har legat i 6 veckor i sitt boende tills man hittade henne.