söndag 23 september 2018

Tomater och äpplen

 Nu är alla tomater av plockade och dess krukor diskade...det är väl bra tråkigt att diska krukor! Försöker göra det allt eftersom jag tömmer dom för att det inte ska bli för jobbigt att ta allt samtidigt.
 Den mesta av tiden i trädgården går till att sortera och skyffla äpplen.
Tog mig till Solhems handelsträdgård igår och fick våra äpplen artbestämda av Christer Sandberg från Pomologiska sällskapet. Kul nu vet jag vad det är för sorter.

Länk till Trädgårdsfägring

Trevlig fortsättning på helgen!

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Merja!
Det har varit ett riktigt äppelår i år, vilka mängder. Växthuset är tömt på nästan allt nu, bara några paprikaplantor som står kvar. Fick en fin tomatskörd, och några plantor står utanför, som inte mognat helt.
Ha en fin söndag /Marika

Hageidyll i Sonvika sa...

Hei Merja.
Her er også tomatene skjært ned og kassene vasket. Men alle krukker står ute, det er meldt frost til natten, så vi får en stor jobb når vi kommer hjem i ettermiddag.
Drøyt 200 krukker må inn...
Så kjekt at du har fått sortsbestemt eplene dine:-)
Ha en fin uke/Eirin

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Men så kul att få svar på vilka äpplena är :) Måste kännas fantastiskt att ha fått undan tomaterna också. Jag är långt, långt ifrån där.

Ha det gott! Carina

Helena sa...

Känns skönt att ha tagit in tomaterna nu. Fick höra att det varit frost bara ett par km bort så puh . Gör oxå som du & diskar krukor vart efter det blir en del!
Lobo har vi oxå hoppas det smakar så som jag minns det :)
KRAM från mig!