lördag 21 februari 2009

Pellisar och sådd

Idag tog jag mig i kragen och gick ner i källan och Pelargonrummet. Där klipptes det ner pellisar och togs lite nya skott. Hann inte riktigt med alla.
Skulle in och kolla på dotterns innebanymatch.

Hann peta ner lite fröer när jag kom hem. Dessa två sorter har jag sått i flera år nu och kommer säkert att fortsätta med. Gillar dom skarpt!

Känguruäpple

Klockranka

Bilderna är från Impecta. Blir du nyfiken, så gå in på deras hemsida och läs.
Glömde skriva i inlägget med grösaker att bilderna var från odla.nu

Matchen slutade med en förlust..men dom kommer igen!

16 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Jag det förstår jag att du gör.
Den första har jag aldrig sett.
Lycka till med dem.
Annika

RANA sa...

Hej raring. Känner mig lite pucko som ens behövde fråga om hyacinerna växte ute. Ursäkta mig, det är ju FEBRUARI. RÅkade glömma det. :-)

KRAM!
Rana

Marie//Tekla Maräng sa...

Har aldrig hört talas om Kängruäpple. Tror du att den skulle fungera med att växa i en kruka?
Lycka till med din sådd:)

Anonym sa...

Känguruäpple..ny för mig men ser underbar ut! Har också börjat skaka liv i min pellisar!
Önskar dig en skön söndag!
Kram,
Bella

Mia sa...

Åh vilka söta blommor som kommer förgylla din sommar. Jag ska se om jag hinner så lite mer imorgon. Har lite fler fröer som väntar på att komma i jorden. :)

Kram Mia

NinaH sa...

Härligt! Känguruäpple låter särskilt kul!

Katarina sa...

Känguruäpple har jag bara hört talas om, men aldrig settt, tror jag. Verkar spännande! Går den att övervintra?
Katarina

Bea sa...

Vilken vacker lila färg på den övre bilden! Var det oxå Klockrankan?
Den vita hade jag senaste sommar i växthuset - ljuvligt vita klockor :)
Tack för titten hos mig!/ bea

Bea sa...

Ooops...läser noggrannare och ser att det Känguruäpple ...sorry! Men vacker blomma - lycka till/ bea

Merja sa...

Annika - Lätt att ta frön av. Sparar frukerna som kommer och torkar.

Rana - Det är lätt gjort... Du är förlåten;))

Marie - Jag odlar den jämt i större urnor med låga växter under. Då blir den ca.1 meter hög. Läste att den kan bli upp till 2-3 meter i gynsam miljö!

Bella - Härlig tid när det ska donas med pelargonerna. Då känner man att det snart närmar sig vår:))

Mia - Har också en hel del fröer kvar att så...

NinaH - Den har blivit en av favoriterna med sin blåa färg och fina frukter.

Katarina - Den ska gå att övervintra och klara typ tre år står det ...har aldrig provat. Men du fixar det säkert!!

Bea - Ingen skada skedd;) Kul att du tittade in!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Iförgår önskade jag att vintern och snön kunde stanna i minst 2 veckor till, igår snöade det....
Idag töar det för fulla muggar, och jag har varit runt huset och hälsat på varenda vinterling och snödroppe som tittar fram igenom snön. Mina få pellisar var vintergröna hela tiden, de står i frostfria uppvärmda vinterträdgården bland änglatrumpeterna och medelhavsväxerna...alla ser ut att bara sätta ut i trädgården som de är.
Skåne är verkligen en trädgårdstoks paradis.
Den vita klockrankan ska jag ha i sommar. Den blå från ifjol är fortfarande lite grön, konstigt men underbart.
Ha en fin söndag, Petra

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack vad snällt att du svarade.
Ska se om det är några flera frön som jag kan få plats med på min balkong.
Ha det gott Marie:)

Hannele på Hisingen sa...

Pelargonrum, det har jag inget..

Merja sa...

Petra - Ja,Varför tror du jag är så galen i Såne;))det är ju paradiset!!
Kan tro att du får det mesta att grönska! Härligt med ett uterum..det har jag inget och inget på gång heller:(
Ha det bra Petra!

Marie - Din ballkong är nog en riktig oas!!

Hannele - Det känns lite lyxigt. Men du vet, man kan inte ha allt;))

Anonym sa...

Jag måste ta tag i mina pelargoner jag med, jag har slarvat med vattningen jag hoppas de kommer igen ändå. Tänkte fjäska riktigt och plantera om dom i ny fin jord. Det brukar jag inte göra så förhoppningsvis förlåter dom mig fö rmin glömska med vattenkannan.
Må så gott! Veronica

Hjärtat Mitt sa...

Två härliga växter! Förstår att du sår om dem varje år.
I år har jag alldeles glömt bort de få pellisar jag har. Måste kanske ta hand om dem någon dag.

Visst är det bra när man kan få så fina saker som ingen annan vill ha. Dina "krukor" kommer att bli jättefina i sommar. Det kan jag se redan nu :)

Det är tur att mina kornettblommor inte har läst sköteselanvisningarna, hehe.
För mina står i ett norrfönster, får sällan näring, jorden skulle behöva bytas, och ändå blommar de jättefint. Vilken tur jag har :)

Kram Mari i Marieholm