lördag 23 maj 2009

Här var det klippt

Igår strulade min sida här på blogger. Efter att ha varit inne på kommentarerna eller någon annans sida så var alla inläggen helt plötsligt borta. Hände flera gånger trots att jag stängde ner. Fast idag verkar allt fungera igen.

Började dagen med att ta i tur med häcken på långsidan av tomten. Det är det värsta S vet i hela trädgården...
Vet inte vad det är för sort men den är taggig och c. 2 meter hög. Den brukar även vara full av löss. Ingen trevlig häck precis! Han vill kapa ner den och jag vill ha den så hög som möjligt.Det blev en toppning av den även i år, men rätt vad det är så kanske den ryker...

Än blommar Löjtnadshjärtat för fullt. Såg att Aklejorna är fulla av knoppar och Syrenen. Dom slår nog ut vilken dag som hellst.

Även gräsmattan blev klippt idag. Man får kryssa runt mellan Gullvivorna som står och blommar lite här och där.
Hoppas på uppehåll ikväll eftersom vi får hem gäster och ska grilla.

Önskar alla en skön skön lördagkväll.

12 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Mycket fina blommor du har fortfarande, mina favoriter. (Jag vårdar "fönsterna" i min ligusterhäck ömt ;)

Kastanjen sa...

Vilka jättefina löjtnantshjärtan du har!

Vår gräsmatta är också full av gullvivor. Fast det för ju med sig att gräsklippningen måste gå runt gullvivorna. Och scillan. Och påskliljorna...

Växthusmadam sa...

Det är en ljuvlig tid just nu, du visar fina bilder!
Idag öppnar jag min nätbutik med lite egenproducerade saker, du är välkommen att kika in!
Växthusmadam

Kattfot sa...

Nä häckklippning är inte så jättekul, men fint blir det ju när det är klart! Underbar bild på de fina läjtnantshjärtat. Ha så gott! Kram Catrin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härliga växter som blommar hos dig. Hoppas ni slapp regn nu i kväll?
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Merja sa...

Hannele - Bara min liguster blir tillräckligt hög så ska det bli ett fönster där också. Tack vare bilden jag såg hos dig:)

Kastangen - Ja det blir en hel del trixande med gräsklipparen;)

Växthusmadam - Visst är det!
Måste kika in :)

Kattfot - Skönt när det är gjort! Och snyggt blir det som sagt:)


Birgitta - Det var uppehåll hela kvällen . Vi kunde t.o.m sitta ute och äta. En skön och trevlig kväll blev det!

Gummans Trädgård sa...

Tänker på din häck.....vilket skafferi för hungriga småfåglar som är på gång.
Ärlan brukar gå uppe på vår häck och plocka i sig delikatesser.
Fina bilder som vanligt.
Ann

Hjärtat Mitt sa...

Det är verkligen härligt ute nu.
Jag sitter här och läser (i köket) och känner doften av syrenerna jag har tagit in. Det är underbart!

Vilken bjässe maskin ni har tagit in i trädgården. Hoppas att den inte har kört ner några växter för dig.

Tack för bilderna från stadsparken. Så många ljuvliga magnolior! Skulle kunna tänka mig att ha några fler sorter.

Koutsläpp har jag bara varit på en gång. Men det var verkligen en upplevelse.

Ha en skön söndag!
Kram Mari

Merja sa...

Ann - Det surrar för fullt i häcken och massor av nyckelpigor har vi som mumsar i sig av allt kryp. Så det skafferiet är fullt;)

Mari - Härliga syrener! Jag kan nog också plocka i en bukett snart.

Monica sa...

Inge kul när bloggen strular....men det verkar ju som om det var tillfälligt. Härliga bilder visar du som vanligt.
Tjingeling
Monica

Älfgärdet sa...

Är det Amerikansk Hagtorn du har tro? Stora långa taggar med vita blommor nu i maj & sedan röda bär? Vi har den utåt vägen & där funkar den jättebra för att hindra objudna gäster att ta sig igenom :D. Men vet inte om den har så mycket löss...? Min bror har tomten här bredvid oss & satte 2003en Avenbokshäck utåt vägen. Nu, alltså 6 år senare är den 3-4 m hög! Den ska inte klippas förrän den nått önskad höjd så det är verkligen en kanonhäck!
Annars är det trist med löss...mina schersminer är överfyllda, en av sorterna får ihopkletade knoppar & blad pga lössen, blommar nästan inte alls & ser kal ut. Kanske skulle den må bra av att flyttas till ett annat läge?

Merja sa...

Monica - Har klarat mig rätt bra med strul på blogger. Har läst att en del har det värre.

Älfgärdet - Våran har oxå vita blommor..fast små och taggarna är inte så stora. Bär får den oxå. Får nog ta med en kvist till plantskolan och fråga:)