onsdag 18 juni 2014

Allium

En av många favoriter i trädgården är Allium. Det finns många olika sorter att välja bland.
 Dessa planterades ner i höstas.
 Vit jätte Allium `Mount Everest´
120 cm hög och med en blomma uppåt 10 cm i diametern.
KLICKA PÅ BILDEN
Fyrverkerilök Allium schubertii
45 cm hög och får en iögonfallande blomställning som kan bli 25 - 30 cm i diametern. Tänkte visa hur den utvecklas och  tills den slår ut helt. Har bara sett den tre gånger innan i verkligheten och det var i samma trädgård. Det ska bli spännande att se utvecklingen.


Ha det gott!

9 kommentarer:

Mejrams! sa...

Riktigt fin din vita allium, spännande att se din andra. Kan man ha för många allium tro, nej jag tror inte det. Kram Merja

Annika Christensen sa...

Hej
Allium är även mina favoriter.
Särskilt de vita men de blir inte så långlivade hos mig tyvärr.
ha en skön helg
Annika

Tittis trädgård sa...

Så fina! Har aldrig haft de vita, men de är underbara. Får nog skaffa mig några till hösten/ Kram Titti

Bettina Bäck sa...

Gillar också den vita alliumen! Jag satte ett par lökar under en ganska nyplanterad näverhägg, alliumen vann nästan längdtävlingen ... Men på sikt blir det fint. Trevlig midsommar du trevliga!

Poppins sa...

Så vackert med vit allium. Jag har inga allium i min trädgård, men har ofta tänkt införskaffa.
Skönt att höra att du har fint väder i din del av Sverige. De kanske sprider sig!
Glad midsommar!

Hanneles bokparadis sa...

Visst är de fina, trevlig midsommarhelg!

Gummans Trädgård sa...

Hej Merja.
Potatisen smakar utmärkt, de gillar regn.
Trevlig Midsommar.
Kram Ann.

Solstrimmor sa...

Allium är verkligen en ståtlig växt! Jättefina och så spännande med den som nog säkert spruckit ut nu!

Glad och god midsommar till dig och de dina!

Kramar från Eva-Mari

Anjas Hill sa...

Hejsan Merja! Bollarna är fina men jag hatar baden! Riktiga snigel- och snäckmagneter. Låter jag dem bara vara så är de snart otroligt fula av snigelangrepp. Rullar jag ihop dem så att de inte syns - ja, då är de strax geggiga av snigelgegga.
Men, Merja!

GLAD MIDSOMMAR önskar jag dig! /Anja