lördag 8 april 2017

Blommig fredag

Tema - Fröer eller vårplantor jag inte kan vara utan

Det mest enkla och vanligaste och säkraste
Rosenskära är ett måste hos mig varje år.
Förkultiveras inomhus i april och planteras ut i pion rabatten i slutet av maj eller i början av juni. Så blir det även i år.Den är perfekt där!  Tittar i så lådan och konstaterar att de grott fint.  När pionerna blommat ut tar den vid och blommar hela sommaren och hösten, tills frosten tar den.

I sticklingsväg är det pelargoner som gäller hos mig:)

Fler bidrag hittar du här.

Trevlig helg!

12 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

En underbar växt! Odlar den också och sådderna har redan grott. Finns det någon tacksammare än Cosmos på högsommaren? Är så glad för jag fick tag i sticklingar till några doftpelargoner. Hittills mår de riktigt bra :)

Ha en fin helg! Carina

Anjas Hill sa...

När det gäller sommarblommor håller jag helt med dig: Inte utan rosenskäran! Och, då vill jag inte ha de där tillkrånglade utan de enkla gillar jag bäst.

Ha en fin helg!
/Anja

Maribel sa...

Hej Merja!
Den sådde jag för första gången förra året, den blev nästan 2meter, så nu har jag lärt mig att läsa på fröpåsen, så jag får rätt frön.
Ha det fint /Marika

Tradgardsvagen sa...

Rosenskära är så fina, jag har inte sått på länge men ändå får jag rosenskära både här och där fortfarande. Skön söndag! /Charlotte

Rost och rädisor sa...

Rosenskäran är verkligen underbar, men fy så jobbigt det är att rensa bort allt överblommat. I fjol höll jag verkligen på att knäcka mig när jag hade många rosenskäror och torkan snabbt ledde till omsättning på blommorna.
/Anette

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Så smart att låta Rosenskära överta blomningen efter Pionerna!
Skön söndag!

Gunilla sa...

Underbara blommor. Rosenskäran får jag nog köpa av.

Ha det gott

Villrose sa...

De er fantastiske! Skjønte at de var må-ha da jeg så et helt bed med dem i september en gang. Uforglemmelig...
God helg!

ellan sa...

Rosenskära är vackert. Det vill jag gärna ha i trädgården. Fast jag är helt värdelös på att driva upp dem från frö. De senaste åren har jag gett upp och köper mig några plantor istället.
Allt gott!

Mia sa...

Rosenskära hade jag ett år och lovade mig att det skulle bli flera. men jag glömmer så.. Vacker bild og riktig vårligt hos dig. Var hemma nu i helgen (v-ås) och ni har kommit mycket längre med vår än oss. (här vaknade jag till snö idag... ))

Trädgård i Torslanda sa...

Instämmer. Sår alltid rosenskära varje år och jag kan inte låta bli att prova nya sorter heller så det kan bli ganska många till slut. Det har ju kommit många på senare år.
//Helene

Hannele på Hisingen sa...

snyggt med fågeln