torsdag 29 juni 2017

Näva


Stor Flocknäva. Troligen en `Ingwersen´s Variety´
Bildar fort stora mattor och är inget för den lilla trädgården. Får fin höstfärg på bladen. Här har jag börjat klippa bort blomställningar för ett mer städat intryck. 
Liten Flocknäva tillsammans med hosta Patriot med de fina vita kanterna. Lyser upp de flesta rabatter. Jag har dom under de stora Rhododendron buskarna.
Kungsnäva
Här har jag slarvat bort namnet...
Dubbla söta Summer Skies
Geranium renardii har redan blommat över, men det är bladen som är vackrast.

Ha en fin dag!

7 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Merja!
Nävorna är riktigt fina, finns i så många färger och varianter på blommorna. Trivs bra i den torra rabatten på gaveln, Har samma cerisefärgade som du, men utan namn här också.
Ha det bra /Marika

Solstrimmor sa...

Minns den blå nävan jag fick av dig en gång. Den har jag delat med mig av till många. Bland annat till Isa, Isas trädgård. Hon är så glad i den!

Kramar från Eva-Mari

Trädgård i Torslanda sa...

Ja nu är det nävornas tid. De är verkligen användbara. Den cerise du inte vet namnet på kanske är en G. sanguineum.
//Helene

Maggan sa...

Jag gillar även Näva har ett antal olika de blommar ju nästan hela sommaren och det finns så otroligt många sorter och alla har sin charm på olika sätt.Ha det gott/Margareta

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Finns så många vackra nävor som ju är otroligt användbara :) Men jag tror det är den första som växte vid första huset och den hade en doft jag ogillade. Så den fick flytta ut i de vilda tomtkanterna.

Ha det gott! Carina

Rost och rädisor sa...

Söta nävor och så gillar jag det flätade stödet alldeles särskilt.
Trevlig helg
/Anette

Gabriel garden sa...

Bellissime immagini, soprattutto quell'aiuola su quel muro in sasso!

Un saluto!