tisdag 18 juli 2017

Månadsbild Juli

Så var det dags för månadsbilden från den gula rabatten.
 Körveln är nerklipp och är på gång att växa upp igen. Rabattkanterna är  fixade och det ser ganska fint ut runt om.
Rosen Stockholm blommar vacker just nu och doftar ljuvligt.
Vit purpur klätt planterade jag i höstas. Jag hoppas den sprider sig.
Skuggbräcka och mini hostor ser ut att ha det bra trots det torra vädret. Julrosen i samma rabatt ser fortfarande fin ut.
Det här rabatten är inte riktigt bra än känner jag. Får fundera ut nått...förslag mottages gärna.

Ha det gott!

8 kommentarer:

Inger sa...

Var så säker, purpurklätten kommer att sprida sig.
Kram

Maribel sa...

Hej Merja!
Det ser fint ut i din rabatt, och den gula rosen är vacker. Planterade några små purpurklätt plantor hos mig, trodde det var lammöron. Gissa om jag blev förvånad när de började blomma med cerisefärgade blommor.
Ha det fint /Marika

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Fint tycker jag det är redan nu. Och jag har inga direkt idéer. Tror du inte att växterna där kommer breda ut sog efter ett par säsonger? Min månadsbild blir försenad...

Ha det gott! Carina

Laila sa...

Ser fint ut tycker jag. Ibland kan en rabatt med den här färgskalan lyfta av något inslag av riktigt mörkbladigt inslag typ mörkbladigt silverax eller någn mörkbladig näva. Rosen 'Stockholm' måste jag kolla upp. Min gubbe har satsat på gulblommigt i ett hörn av stenpartiet och behöver någon mer ros där.
Allt gott!/Laila

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Välstädat och fint! Det tar tid att få till det som man vill men tids nog händer det. Verkligheten är ingen kvickfix för det blir sällan som man förväntar sig. Först växer det för långsamt och sedan är det helt plötsligt för mycket. Tror nog det kommer bli som du tänkt om ett tag så vänta bara är mitt tips.
Ha det gott!

Hannele på Hisingen sa...

min vita kätt får vara för sniglarna - i vita Sussinghurs-hörn

Rost och rädisor sa...

Så prydligt och fint! Tycker absolut inte du ska tillföra fler sorter i rabatten utan vänta tills allt växer till sig. Om tålamodet tryter så kan du möjligen fylla på med nån mer av exakt samma som du redan har men då får du vara beredd på att sen ta bort plantor om nåt år när allt växt till sig.
Ibland när jag vill fylla upp ett hål sätter jag helt enkelt en hink eller stor kruka med nån passande växt på stället. Krukodlade dahlior och hostor är så lätta att flytta runt. I år har jag fyllt ut en hörna med strutbräken på hink. Det är också ett sätt att testa vilka färger och växter som passar ihop.
Allt gott
/Anette

Trädgård i Torslanda sa...

Fint redan nu men man vill ju alltid förbättra. Oroa dig inte purpurklätten kommer att fröså sig rikligt.
//Helene