onsdag 28 februari 2018

Begonia och sticklingar

Vi har ett litet litet rum i källaren som jag använder till förvaring av diverse trädgårdprylar. Övervintrar även de större pelargonerna där och olika lökar och knölar. Idag när jag skulle gå ner och hämta jordsäcken upptäckte jag att Begonialökarna hade vaknat till liv...vad tror ni? Ska jag plantera om dom redan eller låta dom stå ett tag till. Det känns lite för tidigt att ta fram dom nu...!
Men visst är väl det ett vårtecken!? Solen skiner och dagarna är ljusare för varje dag. Dock är det lite för kallt just nu -13 grader i morse.
Igår började jag plantera om pelargonerna som det är liv i och som stått i fönstren. Det blev även en tur till Handelsträdgården Solhem. Där inhandlades årets första sticklingar. Några pelargoner, fuchsior och en Änglatrumpet. Det finns hopp;))
Ha en bra dag!

5 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Så härligt och hoppfullt det låter :) Jag är inte bra på begonior så några råd vågar jag inte komma med. Det finns ju för- och nackdelar med båda tänker jag. Det låter spännande med sticklingar men än så länge har inte suget drabbat mig. Men fuchsiorna som står i verkstan börjar grönska, nja gulgröna blad, och en del har knoppar.

Ha det gott! Carina

Maribel sa...

Hej Merja!
Vi hade -16 idag lite för kallt, men soligt och fint. Känns härligt med att det är så ljust. Har ingen erfarenhet av Begonia, men den har fått långa skott redan.
Ha det fint /Marika

Veronica sa...

Såklart är det tidigt men du kan ju inte be den krypa ner i jorden igen? ;)
Jag skulle ha börjat driva dem svalt men ljust!

Här var det oxå 13 minus i morse... Brrr!

Kram

Hannele på Hisingen sa...

har försökt, men är för slarvig...

Carita och Bertel sa...

Jag tror att det är bra att ta ut dom i ljuset så att dom inte blir så gängliga. Jag har en herrgårdsbegonia i källaren som jag måste ta en titt på. Sen får man ju vänta tills det är frostfritt med att ställa ut dom. HA det fint. Carita