torsdag 17 maj 2018

Månadsbild

Månadsbild Maj
Grönt och fint över allt om man bortser från allt ogräs och allt man inte hunnit med. Så mycket grönare om man jämför med förra månadsbilden.
 Som vanligt händer det mycket nu i maj och man hinner knappt vända sig innan det börjar blomma på ett nytt ställe. Kaukasisk  förgätmigej  blommar som bäst och syns i högra hörnet. Nävor, Daggkåpa, Hosta, Klematis, Alunrot och Vintergröna alla samsas de på denna plats. Några blommar redan och andra kommer så småningom. Men alla börjar det ta plats.
  
Favoriten Bergenia. 
Röd Sockblomma som jag fick en liten planta av till min förra trädgård (fått av Ulla år 1999). Är så glad att den och många andra växter finns kvar från den trädgården. När det begav sig så flyttade jag inte bara möbler och saker från ett hus utan också en hel massa växter. Vilket jag är väldigt glad för idag. Det är många minnen om personerna kopplade till växterna som finns kvar.
Bland Klematis Purpurea, vallmo, Astilbe och Stjärnflocka tittar en liten röd linslus fram.
Det var en liten rapport om läget från månadsplatsen. Nu ska det tvättas altan däck.

Länk till Trädgårdsfägring.

Ha en bra dag!

6 kommentarer:

Solinda sa...

Så härligt när grönskan växer! Och när blommorna sticker upp och spricker ut!
Men jag tycker nog den röda linslusen fångade det mesta av min uppmärksamhet. En sån goding!

Trädgård i Torslanda sa...

Håller med. De allra roligaste växterna är ju de man har minnen och personer kopplade till.
//Helene

Hageidyll i Sonvika sa...

Det er deilig når alt begynner å bli grønt og blomstre.
spesielt hyggelig at du har tatt med deg planter fra tidligere hage, som du har fått av noen du setter pris på:-)
Ha en fin uke/Eirin

Maribel sa...

Hej Merja!
Stor skillnad mellan april och maj. Känns nästan som att vädret tagit ett skutt över maj, och hamnat mitt i sommaren. På söndag är det Växtmarknad och loppis på Ekebybro.
http://skolansbokcafe.blogspot.se/

Ha en fin helg /Marika

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Så grönt och skönt det blev och så fort det gick. Det är rejäl skillnad mellan april och maj. Nästan så man vill pausa våren eller om det redan är sommar en stund.

Ha det gott! Carina

Hanneles bokparadis sa...

Nu börjar det likna något!