lördag 26 maj 2018

Pioner och klematis

Våren försvann fort och vi fick sommar nästan direkt. I år känns det som sommaren kan bli på lång.... vilket känns helt underbart!

Redan har vi hunnit kanta av med sten vid växthus området och några mindre projekt är på planeringsstadiet. Återkommer om  det.
 Trädpionen slog ut sina knopp idag och till min förvåning var blommorna rosa! Den blommade för första gången ifjol med vita blommor?! Ser också att det kommer vanlig pionblad och pionknoppar bland de från trädpionen... finns det nått jag kan göra för att bara behålla den som en ren trädpion?!

 Rosenpionen

Flera av klematisarna blommar. Här tok blommar Constance i rosen rabatten.


Klematis Willy satte riktig fart i år och klättrar på ett av äppleträden.
Klematis White swan är inte lång efter Constance i blomning.

Idag ska blomplantor från växthuset planteras i rabatter och krukor. Jag måste få mer plats åt tomater, chili och gurkor där inne!

Länkar till TrädgårdsFägring

Ha en riktigt skön helg!

7 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Merja!
Helt otroligt att värmen bara fortsätter, idag blev växthuset klart och jag har flyttat ut lite tomater och paprika, trots att golvet inte är lagt ännu, återstår lite små prylar som handtag och stuprör. Din trädpion är jättefin, och helt underbara klematis.
Ha det fint /Marika

Hageidyll i Sonvika sa...

Noen ganger kan man lure på fargene til peonene. Vi flyttet en trepeon i fjor, som jeg bestemt mener var dyp rød, men nå er den gul..
Din trepeon er bare vakker:-)
Ha en fin søndag/Eirin

Maggan sa...

Så underbart med allt fint som blommar hos dig Trädpionen och Klematis dem verkar trivas .I bland så gör naturen som den vill jag har haft en vit Aklejruta som blev rosa då blev jag besviken då jag redan hade den.Jag tror även att vi får en lång sommar och det tackar man inte nej till.Ha det bra/Margareta

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Merja!

Din buskpion är ympad på en vanlig pion, troligen P.lactiflora `Fen Yu Nu´ som ofta används som ympunderlag. Ympade buskpioner skall planteras djupt, 10 - 12 cm ner i jorden bör själva ympstället hamna. Det som hänt är att `Fen Yu Un´ håller på att ta över hela växten och den kommer att vinna till slut för den är starkare och tåligare. På alla ympade växter bör man ta bort allt som kommer från ymproten.

/Gunilla

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Merja!

Din buskpion är ympad på annan rot, troligen en vanlig luktpion P. lactiflora `Fen Yu un´

Ympade buskpioner bör planteras så djupt att ympstället hamnar 10 - 12 cm under jord. På alla ympade växter bör allt som visar sig från ymproten tas bort, annars tar de över hela växten eftersom de är starkare och tåligare.

Hälsningar

/Gunilla

Carita och Bertel sa...

Clematis har blommar överdådigt i år precis som allt annat. Pionerna är fulla av knoppar så jag hoppas att dom orkar slå ut i torkan och värmen. Ha det fint. Carita

Laila sa...

Väldigt fin klematis!
Själv hör jag till dem som snarare oroas än gläds över rekordvärmen.
Allt gott!/Laila