måndag 13 april 2009

Taklök


Idag har jag stått i växthuset och skolat om flera sorters plantor.
Bl. Kardinalstjärnvinda, Blåvinda, Känguruäpplen, Klockranka och Spetspaprika.
Pelargonerna som flyttade dit för en vecka sen ser ut att trivas med ljuset. En hel del nya blad har det blivit.
Kunde inte låta bli att beställa lite pelargoner från odla.nu Har ju så några sen innan....
3 sticklingar för 48kr. Riktigt bra pris! Vi är fem stycken som beställer ihop.

Taklöken på bilderna fick jag av Bengt på jobbet. Han har tydligen hur mycket som hellst:) Jag fick massor som jag placerat ut lite här och där.

Den 23/3 sådde jag frön från Kaki (växt med ätbara frukter)den har åkt ut och in mellan kylskåpet och fönsterbrädan flera gånger. Och nu har den grott!! Fem av sex frön!!
Känner mig lite mallig;)Nu återstår bara att få den att överleva....

19 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Så fina bilder av taklöken !
Fin kollega du har som gav dig sådana. Jag har hela Carporttaket fullt med dessa och andra sedum.
Trevlig helg, Petra

Gummans Trädgård sa...

Taklök är tacksamma, men....rådjuren har tyvärr hittat dem och knaprar flitigt i sig lökarna.
Ha de gott.
Ann.

Monica sa...

Vilka härliga bilder på taklök....det är en himla användbar växt det :)Må så gott
Tjing
Monica

Gunilla sa...

Taklöken är verkligen tacksam. och vilken fin krona du ställt dit.

Rådjuren älskar mina taklökar, även haren.men de är riktiga överlevare.

Ha en fortsatt fin dag

Gunilla

Växthusmadam sa...

Härligt att surfa runt och läsa om vad alla gjort i sina trädgårdar under den vackra påskhelgen!
Växthusmadam

Moa sa...

Jättefina bilder på taklöken.. en tacksam växt.. ha det gott i veckan.. Monica

Katarina sa...

Taklök är väldigt dekorativa. Och deras sätt att föröka sig är fascinerande.
Grattis till kakifröerna!
Katarina

Kattfot sa...

Snyggt! så fint med kronan på "verket". Åh trevligt med pelargonsticklingar...hm jag har sneglat på det där erbjudandet jag med.

Kram Catrin

Annika Christensen sa...

Oj oj vilken fin julrosbild!!
De andra bilderna är också jättefina!!!
Alltid kul när man får växter av någon.
ha det gott
annika

Bella sa...

Taklök är så fina...använder mig av dem i bergsskrevor och i krukor för att dölja jorden...de är även fina som tavllor på väggen! Bra arbetskamrat som ger bort av det man har mycket av!
Kram,
Bella

NinaH sa...

Taklök finns så många fina sorter av! Härligt få "tussar" till skänks!;-)
Praktiskt när man kan stå ute eller i växthus vid omslolning. Annars inet nå´n av mina favortisysselsättningar!;-) Men man gör det ju- "för den goda saken"= målet!;-)

Britt sa...

Oj du har tur som har bengan som är frikostig. Ha det bra//Britt

Hannele på Hisingen sa...

Taklök gillar jag på mitt berg,
skatorna också...

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Gillar taklök jag också men i vinter har de haft svårt att överleva. I förrgår planterade jag om en del som fortfarande verkade vara vid liv. Skall bli spännande att se om de vill växa där i krukorna.
Ha det gott
Birgitta

Merja sa...

Petra - Det vore kul att se ett inlägg om;))

Ann - Tur dom inte upptäckt mina än..inte tulpanerna heller ..

Monica - Tack! Passar på de flesta platserna:)

Gunilla- Dom verkar väldigt populära;)

Växthusmadam - Det har kliat i dom flestas fingar nu när vädret varit så fint oxå:)

Monica/Moa - Jag är glad att jag kan sprida ut dom lite här och där nu...när jag fick så många:)

Katarina - Imorgon ska jag plantera om dom och flytta ut dom till växthuset. Undrar om den bär frukt redan första året...

Catrin - Går bara och väntar på paketet just nu:))

Annika - Tack!! Kul att få beröm av en riktig fotograf:)) Det är kul med nya kameran.

Bella - Tavlor! Det skulle jag vilja se!!

NinaH - Praktiskt att stå i växthuset och skola om. De första tjugo är kul...

Britt - Man ska ha lite tur ibland oxå!

Hannele - Undrar just om de är goda..eftersom så många gillar att knapra på dom...

Birgitta - Jag har också några i krukor. De ser ut att må bra:)

Pockethexan sa...

Hej Peter Olofsson heter jag som skriver dessa rader på din fina och trevliga blogg. Det jag nu gör är kanske inte helt okej i bloggvärlden, men ibland så måste man få göra små "fulingar".
Ja, vad gör jag för "fuling" då, ja bli inte orolig, det är inga konstigheter, jag håller på att "ragga" folk till mi "Lilla Frus" blogg" Men "Herregud" männsika! kanske du då tänker kan hon inte göra det själv? Nej, faktiskt inte det är där problematiken ligger, hon är ryggskadad efter en svårare förlossning, 3:e barnet; sedan 15 år tillbaka så är hon till största delen sängliggandes. (ja, nu går det ingen nöd på henne, hon är ju gift med mig, en alldeles förtjusande liten man som pysslar om henne i princip dygnet runt).
Ja, problematiken är ju att hon har lite svårt pga av smärta och medicinering att vara och arbeta med datorn lite längre tid, så nu spar jag in en massa jobb till henne genom att kommentera inne hos dig. Självklart så sköter hon kontakten helt själv med dig om ni "tivs" tillsammans och du gillar litteratur, det är i princip det enda hon kan göra är att läsa och sitta/ligga vid datorn. Idag har jag gästinläggat hos henne, men det brukar jag inte göra, hänt någon gång bara. Men nu tänkte jag överraska henne med att nästa gång hon öppnar sin blogg så "kryllar" det av glada tjejer som vill boktipsa eller bara skriva om livet, smärta och elände i största allmänhet(ler). Nej, så illa är det inte, Hexan tycker om att se till det "friska" hos människan! Dagens inlägg handlade om fornnordisk mytolgi och det passar henne perfekt, hon är en riktig "vikingahuldra"!
Ja, stollen som skriver dessa rader heter Peter Olofsson och bloggr normalt på www.oumberligating.blogspot.com
PS: Det blir lite av massutskick denna kommentar så det kan hända att du "drabbats" av familjen Olofsson förut och gillade du inte oss då, så kanske du inte gör det nu heller så strunta bara i att kommentarssvara, fast då går du miste om mycket för trevligare människor får man leta efter, ja, ialla fall när det gäller min Fru, jag är väl som män är mest "grymtande" och "hungriga"!
Nej, som sagt nu ska jag inte stjäla mer utrymme i ditt kommentarsfält, läser alla bloggar som jag skriver detta i, säger det igen fin och trevlig blogg!

Ingela sa...

Gillar verkligen taklök i olika former. Fin krona!

Hälsningar
Ingela

mikaela sa...

inte saknat dina kära barn som varit borta i hela tre dagar? :(

Blomsterpassion sa...

Fin komposition med taklök och kronan ihop! Det röda i taklökarna är läckert till det rostiga på något sätt. Måste nog ta efter det på min odlingslott. Tack för inspirationen Merja! Kram Annika