lördag 11 augusti 2018

Trädgården

Vilken sommar vi haft! Förutom torkan som rått i stort sett hela landet drabbades jag av bloggtorka. Gjorde några försök till inlägg som jag sedan raderade.
I trädgården har jag dock grejat trots värmen. Mycket rensande, fixande och stöd vattnade har det blivit. Mycket pga. vetskapen att den lokala trädgårdsföreningen skulle komma på besök den 7 augusti. Man vill ju har så fint som möjligt!  Nu är det avklarat och det var mycket trevligt!
I år förvandlades planteringshörnan till Tagetes hörna. Förutom Lejongapsranka, Palettblad och Fackelranka har jag sex olika sorters tagetes där. En växt som jag uppskattar mer och mer.
Ny stenkant blev det i sommar till Alunrotsrabatten. Eftersom tomten sluttar något här kunde rabatten höjas upp av stenkanten. Framför blev det täckbark mot gräskanten. Nått jag fastnade för i en trädgård på 1000 Trädgårdar i år.
Trolldruvan ser läcker ut med sina bär, men är giftig.
Vid växthus området har jag fått både vatten och el i sommar. En ny stentrapp har jag också börjat med. Vad som hänt i växthuset tar vi en annan dag:)

Ha en fin dag!

10 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så fint du har det! Kul för trädgårdsföreningen som fick besöka din trädgård.
Minns när ni besökte min. Saknar den tiden även om jag har det bra nu med:)

Njut nu av den svalare delen av sommaren.
Kramar från Eva-Mari

Maribel sa...

Hej Merja!
Vilken härlig planteringshörna, dina vaniljfärgade Tagetes i krukor är riktigt fina.
Jag har inga tagetes, men tycker de är fina hos dottern.
Ser fram emot att se ett inlägg om växthuset.
Ha en trevlig helg /Marika

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Vilka inspirerande bilder! Gillar både den första med det inbonade trädäcket och den sista med anläggning. Jag gillar ju att anlägga. Såg ut att bli väldigt fint med den upphöjda planteringen, trappen och gruset :)

Ha det gott! Carina

Villrose sa...

Så tørken nådde bloggen også...
Riktig fint er det hos deg! Er veldig glad jeg ikke hadde avtale om "1000 hager" eller noe magasin i sommer, for da hadde jeg jobbet meg i hjel i varmen.
Flott med steinkant og opphøyd bed. Detaljen med bark inntil gresskanten var noe å tenke på.
God helg til deg!

Rosor och ruiner sa...

Kul med trädgårdsbesök! Jag hade öppen trädgård för första gången i år, både den "vanliga" trädgårdsrundan som Gotland har varje år, samt vid Tusen Trädgårdar. Spännande men lite läskigt ;)
Du som känner till Kronprinsesse Mary, pelargonen alltså, är det vanligt att den är ljusrosa först innan den blir vit?

Ha det gott!
Gunilla

Rost och rädisor sa...

Så prydligt och fint. Natursten runt planteringar gillas skarpt och planerade besök när man får förbereda sig och har tid att mingla är också trevligt.
Allt gott
/Anette

Maggan sa...

Så fint med många Tagetes de är ju så färggranna jag har även dem i trädgården och ska till nästa sommar satsa på någon ny sort.Den röda Trolldruvan är så otroligt dekorativ.Ha det bra/Margareta

Hannele på Hisingen sa...

här så torrt och hett, hoppas näsduksträd och tulpanträd överlever (sonens hus var nära att brinna)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Så fint du har det, inte minst tageteshörnan. När man skall ta emot trädgårdsbesökare känner man ett visst krav och putsar och städar i trädgården mer än annars. En fördel är att när väl besöket är över kan man koppla av och bara njuta av sin trädgård i flera veckor. Här njuter jag fortfarande efter mer än 5 veckor och bortser från att det är dags för ogräsrensning.
Ha det gott!
Birgitta

Isas Trädgård sa...

Waoo - att du orkat att hålla på i värmen, så mycket som hänt hos dig. Så vacker tageteshörna !
Ha det så gott !
Kram/Isa